O czym powinniście wiedzieć jest zawarte w wierszu Marcina Brykczyńskiego, pt: „O prawach dziecka”.
Niech się wreszcie każdy dowie
I rozpowie w świecie całym,
Że dziecko to także człowiek,
Tyle, że jeszcze mały.
Dlatego ludzie uczeni,
Którym za to należą się brawa,
Chcąc wielu dzieci los odmienić,
Stworzyli dla Was mądre prawa.
Więc je na co dzień i od święta
Spróbujcie dobrze zapamiętać:
Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego,
A szczególnie do zrobienia czegoś niedobrego.
Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi
I mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.
Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić, wyzywać,
I każdego mogę zawsze na ratunek wzywać.
Jeśli mama albo tata już nie mieszka z nami,
Nikt nie może mi zabronić spotkać ich czasami.
Nikt nie może moich listów czytać bez pytania,
Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.
Mogę żądać, żeby każdy uznał moje prawa,
A gdy różnię się od innych, to jest moja sprawa.
Tak się tu w wiersze poukładały
Prawa dla dzieci na całym świecie,
Byście w potrzebie z nich korzystały
Najlepiej, jak umiecie.
Od strony formalnej wygląda to tak:
Prawa ucznia określone są w następujących dokumentach:
Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1989 r.,
ratyfikowana przez Polskę dnia 30 kwietnia 1991 r. (Dz.U. Nr 120, poz. 526, 527).
Ustawa o Systemie Oświaty z dnia 18 lutego 1991 r. (Dz. U. Nr 95, poz. 452 z późniejszymi zmianami)
Rzecznik Praw Ucznia:
czuwa nad przestrzeganiem praw ucznia, wynikających z regulaminów wewnątrzszkolnych i Statutu Szkoły.
Zasady działania Rzecznika Praw Ucznia:
Rzecznik pełni stałe dyżury codziennie na każdej przerwie, w czasie których przyjmuje uczniów.
Uczniowie zgłaszają naruszenie swoich praw osobiście.
Rzecznik wysłuchuje ucznia i sporządza notatkę z rozmowy.
Rzecznik, po rozpoznaniu sprawy, sporządza notatkę, czy zostały naruszone prawa ucznia i przekazuje informację dyrektorowi szkoły.
Rzecznik może być mediatorem między stronami.
Rzecznik podejmuje działania na wniosek stron, tzn. uczniów, nauczycieli lub pracowników administracji szkoły.
Rzecznik Praw Ucznia ma prawo odstąpienia od podjęcia interwencji.
Zadania Rzecznika Praw Ucznia:
Propagowanie praw ucznia.
Reprezentowanie interesów uczniów na posiedzeniach Rady Pedagogicznej.
Mediacja między stronami konfliktu.
Rozpoznawanie indywidualnych spraw uczniów.
Ścisła współpraca z Dyrektorem Szkoły, pedagogiem i psychologiem szkolnym oraz Samorządem Uczniowskim.
Przeciwdziałanie łamaniu praw ucznia w szkole.
Zwiększenie świadomości prawnej dzieci, rodziców, nauczycieli.
Do obowiązków Rzecznika Praw Ucznia należy:
Znajomość Statutu Szkoły, Regulaminu Samorządu Uczniowskiego oraz Konwencji Praw Dziecka.
Informowanie uczniów o przysługujących im prawach i sposobie ich dochodzenia.
Interwencja w razie naruszania praw ucznia i rozwiązywanie spraw spornych.
Składanie dyrektorowi szkoły informacji o podjętych przez siebie działaniach zmierzających do rozwiązania konfliktu.
Składanie Radzie Pedagogicznej sprawozdań ze swojej działalności na koniec każdego semestru.
Informowanie stron konfliktu o podjętych przez siebie działaniach.
Kontrola realizacji spraw spornych.
W sprawach spornych ustala się następujący sposób postępowania:
Sytuacje konfliktowe powinny być rozwiązywane przy współdziałaniu wszystkich zainteresowanych stron.
Spory rozstrzyga się na zasadzie negocjacji, porozumienia, wzajemnego poszanowania stron.
Wszystkie informacje uzyskane przez rzecznika w toku postępowania mediacyjnego stanowią tajemnicę służbową.
Rzecznik Praw Ucznia po dokładnym wyjaśnieniu wszystkich okoliczności sprawy dąży do polubownego załatwienia sprawy,
pełniąc funkcję mediacyjną między stronami pozostającymi w konflikcie.
W przypadku niemożności załatwienia sprawy w powyżej opisany sposób, decyzję w sprawie podejmuje dyrektor szkoły.
Pamiętajcie, że:
Uczy:
odpowiedzialności za podejmowane decyzje,
liczenia się z decyzjami innych, z ich obszarem wolności,
ponoszenia konsekwencji za własne postępowanie.
Ważne telefony:
234 72 12 - Policyjny telefon zaufania
0 800 39 22 18 - dyżury policyjnej infolinii - bezpłatny
800 12 12 12 - Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka
801 12 00 02 - Niebieska Linia /dla dla osób, które są ofiarami przemocy w rodzinie/
233 82 10 - telefon zaufania - Towarzystwo Przyjaciół Dzieci - Ośrodek Pomocy Dziecku i Rodzinie
116 111 - Ogólnopolski telefon zaufania dla dzieci i młodzieży
Wszelkie informacje dotyczące praw dziecka znajdziesz na stronie Rzecznika Praw Dziecka.
Telefon: (22) 583 66 00
Fax: (22) 583 66 96
www.brpd.gov.pl